Despre mine

Fotografia mea
"Suspin, plâng/ Privesc în gol/ Și râd/ Iubesc/ Umblând în negăsire/ Nu știu/ Nu vreau/ Să stiu ceva/ Și zac/ Visând, iubind/ Simțind, că-i nebunie."

luni, 24 martie 2008

Tot romanu' are firma


Iata-ne ajunsi aproape la mijlocul anului 2008, tara noastra-i infloritoare, bagata pana peste cap in NATO si mai nou in UE. Pana aici, nimic nou sub soare. Ce totusi ramane inca necunoscut marelui public este ca mediul romanesc de afaceri este arhidezvoltat si, paradoxal, inca ultraincapator.


Firmele mici si mijlocii apar ca ciupercile dupa ploaie, si din pacate, dispar la fel de repede. Ca sa te lamuresti de cum sta treaba, nu trebuie decat sa ai o baza de data cu firmele din Romania, sa zicem, cu cele care produc si comercializeaza doar produse cosmetice, si sa dai telefon prezentandu-le o oferta de colaborare.

Convorbirea telefonica va suna in felul urmator:

TU: "Buna ziua, sunteti firma "Vasile Cucu Impex SRL" sau "Maricica SA"?

EL/EA 1: "Alo, Cucu aicea, da, noi suntem, ce vrei?"

2: "Zi! Ce vrei?"

TU: "Ma numesc X, reprezint firma Y si am o oferta de colaborare, as putea sa va dau dvs mai multe detalii sau imi puteti face legatura cu dna, dl director?"

El/Ea: 1. "aaa..pai sefa nu-i aici, da ce vreti domnle?" - rasp: "Am o oferta de colaborare, cand as putea sa revin" - rasp: "Eee, nu stiu, alta data, cand puteti."

2. "Aicea-i magazinu donsoara, sunati in alta parte." - rasp: "Imi puteti da un numar si un nume de contact?" - "Pai nu stiu numaru, eu sunt vanzatoarea, sunati alta data!"


Acesta a fost doar un mic exemplu care reflecta intocmai posibilitatile de dezvoltare ale firmelor de apartament, sau de familie din mediul romanesc de afaceri.

Cei care sunt mici, nu vor sa creasca, fiindca nu vor sa investeasca nici un leu in publicitate, deci, oricum nu au nici o sansa sa auda lumea de ei. Iar cei care sunt de ceva timp pe piata si au impresia ca sunt cat de cat cunoscuti, nu vor sa mai investeasca in publicitate fiindca au impresia ca au cucerit deja lumea cu firma lor.


In ziua de azi are firma si Nea Ion si Nea Pandele, sau Nea Costel, tanti Mioara vrea si ea sa-si deschida firma si Sevastita e deja pe piata de 2 ani. Unii au fost "trasi pe dreapta momentan", altii aspira sa ajunga Coco Chanel, dar fara efort sau investitii, si unora pur si simplu nu le pasa de posibilitatile de extindere, atata timp cat au propria afacere.


Deci, la capitolul IMM stam foooarte bine, dar de multinationalele romanesti ce parere aveti? Apropo, care-or fi alea?

2 comentarii:

Sorin spunea...

Orice roman viseaza sa fie patron. Serviciile in lasa de dorit. Sunt ele companii mari care habar nu stiu ce e ala respect fata de clienti, dar ce sa mai zic de buticul din colt. Dupa cum vezi si in poza, cei mici fura de la cei mari si invers. Romania tara tuturor posibilitatilor

smileysabi spunea...

Pana sa am experienta asta cu cautatul colaboratorilor nu credeam ca lucrurile sunt chiar asa de negre. Ce sa mai vbm de dezvoltare, de integrare, de interculturalitate... e jale in firmele din Romania. Noroc ca mai vine un Nestle sau un P&G sa ne mai invete ceva. (fara sa fac reclama aiurea, dar atunci cnd intri la ei in firma parca ai pasit intr-o alta lume).